"De este modo, la Ley de Economía Sostenible viene a continuar
el esfuerzo de remoción de obstáculos administrativos iniciado con las normas
de transposición de la Directiva de Servicios, pero, además, asume la necesidad
de incidir en otros aspectos que resultan en la actualidad negativos para la
situación de nuestra economía o que son susceptibles de simplificación y
agilización" Lei de Económia Sostible aprobada a iniciativa do PSOE
"Finalmente, esta lei aproveita para seguir impulsando un marco regulatorio eficiente
para as actividades económicas que simplifique a lexislación existente, elimine
regulacións innecesarias, estableza procedementos máis áxiles e minimice as cargas
administrativas. A maior parte das barreiras e obstáculos á unidade de mercado
elimínanse adoptando criterios de boa regulación económica". Lei de Garantía de Unidade de Mercado aprobada a iniciativa do Partido Popular
"También hay que realizar reformas administrativas que eliminen al máximo de lo posible los costes innecesarios que produce el mal funcionamiento de la administración. Tal y como ocurre en otros muchos países, es preferible y mucho más económico el control ex post que el previo al que la burocracia somete a la creación de empresas". Programa Económico de Podemos
Sorprendida porque o Programa Económico de Podemos se una á triunfante moda da supresión de controis administrativos preventivos (autorizacións) e reclame, sen matices ou límites, que o control de actividades se faga fundamentalmente a través de inspeccións (control ex post) creo que compre lembrar algúns dos efectos que esas, discutibeis, afirmacións teñen. Choca que o "mal funcionamento da administración" se identifique co control preventivo de actividades mentres se esquece aínda que só fora unha mención, por exemplo, ao papel das deputacións ou de ministerios en ámbitos nos que a Constitución non lle reserva competencias ao Estado.
Nun momento en que o Tratado Trasatlántico UE-USA ameaza rematar cos escasos bastións normativos e administrativos de protección dos dereitos sociais, ambientais, de seguridade laboral, alimentar, que aínda podemos conservar, o proceso de supresión de autorizacións que provocou a Directiva Bolkestein é a irmán maior do TIPP.
PORQUE?
Co pretexto de incorporar a Directiva europea de Servizos -a contundentemente combatida polos sindicatos e a esquerda europea Directiva Bolkestein-, o PSOE e o PP impulsaron un intenso proceso de desrregulación do
control de actividades cunha interpretación extensiva que desbordou a norma
europea estendéndoa a actividades que non son de servizos (industria, dominio
público, licenzas de obras).
Este proceso liquidou todos os
controis preventivos realizados mediante licenzas nun enorme abano de actividades. A excusa de facilitar a posta en marcha de
actividades reducindo as cargas administrativas facilita unha deconstrucción
intensa dos mecanismos de vixianza do cumprimento da normativa de seguridade,
protección do patrimonio, riscos laborais, medio ambiente, protección dos
consumidores ou ruidos que se realizaba durante a tramitación das licenzas
administrativas. Xa non haberá quen mire se o local está insonorizado, se o asilo ten os metros cuadrados e persoal médico preciso, se o taller de reparación de vehículos tira o aceite usado no alcantarillado antes de autorizar a apertura.
COMO?
O control administrativo desprázase ao momento en que a
actividade xa está en funcionamento, por tanto é un control correctivo mediante
inspeccións e non preventivo. O inicio
da actividade farase mediante comunicacións previas que son un documento polo
que o interesado pon en coñecemento da administración que vai iniciar unha
actividade e se compromete a cumprir a normativa. A administración non poder realizar actos de
comprobación inicial e limítase a recibir esa comunicación.
QUE ACTIVIDADES?
Nos últimos anos as medidas adoptadas polo PSOE, reforzadas polo PP e que agora Podemos parece que quere camiñar na mesma dirección teñen conducido a que a maioría dos establecementos comerciais; talleres de reparación; aloxamentos turísiticos; servizos sociais
(escolas infantís, centros de día); pequenas granxas ou canceiras ou
veterinarias; garaxes...poidan abrir sen necesidade de agardar a unha comprobación previa do seu impacto e das condicións de seguridade, ambientais...
Actividades que poden dirixirse a poboación sensible (crianzas,
anciáns), producir ruídos ou cheiros;
ocasionar perigos á saúde.
PROBLEMAS
1. Desaparece a prevención
O control, con carácter xeral, non vai ser preventivo
senón pola vía da inspección. As actividades comezan a funcionar sen máis que
comunicarllo á administración e se esta quixer saber se cumple realmente os
requisitos (seguridade, ambientais, saúde...) deberá realizar inspeccións.
2. Non hai persoal inspector
Moitas administracións non teñen persoal habilitado para realizar os
únicos controis que caberían que serían mediante inspeccións (control ex post). A inexistencia de
inspectores en moitas Administracións está levando a que como alternativa se
recurra en entidades colaboradoras de control técnico para facer este labor. O
PP favorece con este cambio a privatización “de facto” do control de
actividades. Todo iso sen regular a este
tipo de entidades co que pode haber prácticas de falta de independencia con
respecto ás empresas inspeccionadas.
3. Inseguridade xurídica para as persoas emprendedoras
Para as persoas que queran montar unha actividade este cambio
provócalles máis inseguridade xurídica. Comezarán a funcionar interpretando a
normativa e comprometéndose a cumprila pero poden atoparse que unha vez en
funcionamento a administración aprecie
que hai incumprimentos e ordee a clausura ou paralización da actividade. Ao non ter unha licenza na que a
administración fixe as condicións de funcionamento é o interesado o que debe
ter a dilixencia de saber se está en regra. Se houber unha inspección na que se
detectan incumprimentos pode verse obrigado a duplicar gastos, devolver axudas
por non ter disposto desa información como sucedía cando se abría mediante
licenza.
4. Recorte dos dereitos de participación veciñal
Os veciños e veciñas que poidan verse afectados pola actividade
perden dereitos de participación e control. Xa non hai un procedemento
administrativo de licenza no que realizar alegacións ou ser chamados a un
periodo de información pública antes de que abra a instalación. Se teñen queixas (ruidos, cheiros, fumes,
seguridade, aparcamento) como a Administración non tivo intervención na posta en marcha e non terá
responsabilidade. Só lles caberá denuncialo ao concello pero a potestade
inspectora iníciase de oficio pola administración polo que pode que reciban o
silencio por resposta.
5. Falta de documentación para o control de actividades
A Administración tampouco contará en moitos casos con documentos que
antes acompañaban ás solicitudes que lle permitían controlar o alcance da
actividade.
6. Tesourada aos ingresos municipais
Os ingresos por licenzas pérdense.
Modificouse a Lei de Facendas Locais para poder cobrar os controis de
funcionamento (inspeccións) mais a caída en picado de ingresos está garantida. As inspeccións van ser ocasionais e non
xeralizadas, como eran as licenzas de apertura, e, ademáis, poden ser o paso
previo a un procedemento sancionador polo que vai resultar moi impopular cobrar
polas inspeccións.
CONSECUENCIAS
Se houber problemas graves de incumprimento só van ser
detectados nun momento tardío e, xeralmente, cando se produza algún
acontecemento grave que permita detectalo.
A desprotección de valores que protexían as licenzas de xeito preventivo
(saúde, seguridade, medio ambiente, protección do patrimonio, dereitos dos
consumidores...)
Sem comentários:
Enviar um comentário
O teu parecer